13 maart: nuttige voorbespreking in Sittard op lokatie Overhovenstraat met Connie en Ashlye, o.a. betreffende het te verwachte gedragspatroon van de kinderen, dat ze op bepaalde momenten kunnen exploderen. Ik stel aan Ashley en Connie voor om enkele video opname van topspelers naar hun te mailen om in pauzes/anders aan de kinderen te laten zien, wat zij een uitstekend idee vinden. Ik kies dan voor verdedigers tegen aanvallers ivm de langere vaak indrukwekkende rally’s.
24 maart: 1e clinic: met Sandra van TTS, Ashley & twee andere docenten, op twee tafels een met netje een zonder, zie de oplossing (foto), blokken !
Altijd weer leuke die ervaring dat je ad hoc een oplossing hebt kunnen bedenken/realiseren die tot tevredenheid stemt van allemaal met alternatieve tafels. Nooit eerder meegemaakt als trainer en ik loop toch echt al een suf tijdje mee. Echt
hylarische momenten meegemaakt en leuke foto’s gekregen! Wel mooi dat je dan nog iets kan realiseren waar de
kinderen plezier aan beleven en wij zelf ook.
Klokslag 9u komt de eerste groep van 10 kinderen enthousiast maar duidelijk aanwezig naar binnen, behalve een leerling die niet naar ons toekomt en zich achter in de gymzaal op/tussen de toestellen gaat liggen en daar ook blijft!
Na enkele info woordjes/begrippen over tafeltennis gaan de tafeltennisspelletjes die Sandra bedacht heeft beginnen. Eerst zonder tafel, daarna wordt de tafel erbij betrokken gedeeltelijk in spelvorm en gedeeltelijk in de vorm van overspelen.
We betrekken de docenten erbij en dat bevalt goed merken wij.
Kinderen doen het goed en iedereen speelt enthousiast mee de indruk is dat ze het leuk en ispirerend vinden, zo verstrijkt het uur voor de leerlingen en ons onopgemerkt snel, ze hebben er duidelijk lol in gehad.
Waarschijnlijk ervaren de kinderen dat tafeltennis niet gemakkelijk is maar wel leuk kan zijn!
Om 10u komt de 2e groep van vijf kinderen.
Het systeem van het eerst uur is zo goed bevallen dat we er niet over hoeven te dubben om dat te veranderen en dus gaan we weer aan de slag, ook dit uurtje verloopt voortreffelijk ze doe enthousiast mee.
Het valt op dat een jongen moeite heeft, heel veel moeite, omdat het slalommen hem niet lukt, je ziet hem gewoon in elkaar schrompelen (niet leuk om waar te nemen) van ellende dat het hem niet lukt, ook al moedigen we hem aan samen met de aanwezige docenten. Totdat hij aan de tafel bij het overspelen het balletje bijna altijd keurig terugspeeld en iedereen dat ook waarneemt en er iets van zegt, dan veert hij helemaal op, prachtig om te zien!
Ook deze 2e groep gaat tevreden weer naar school en dan zijn wij natuurlijk ook in de wolken.
Klokslag 11u komen de laatste leerlingen heel enthousiast binnen, dat zijn zeven kinderen, voor ons idee de ouderen. Ook hier passen wij het eerder beproefde syteem toe maar met een snellere overgang naar de iets moeilijker lijkende balbehandelingen en spelletjes. Dat bevalt de kinderen wel hoewel zij zich iets stoerder gedragen dan de groepen daarvoor. Maar ook zij vinden het gevangenisspelletje leuk en spelen dat gedreven mee.
Ook hier een weer een leuke en verassende wending in het slalommen met het balletje stil op het batje tussen de pilonnen, een van de kinderen komt er keurig zelfs heel keurig drie keer doorheen zonder ook maar een moment de bal te laten vallen, ik sta op het einde en bevestig telkens met een nieuwe kreet dat ze het goed ja helemaal goed doet!
Bij de laatste opmerking van mij, dat ze het vootreffelijk doet, gaat ze de beginnende speler aan de slalom tegenmoet en roept telkens bij het passeren van een pilon boeh boeh tegen de speler die zij tegenkomt, die het natuurlijk ook goed probeert te doen. Ik moet gaan zitten, ik val bijna om van de schik!!
31 maart: 2e Clinic met Sandra van TTS, Ashlye
Klokslag 9u komt de 1e groep van acht kinderen enthousiast naar binnen. Ook nu gaat dezelfde leerling achterin de gymzaal op de toestellen liggen en blijft daar ook!
Nu beginnen we met een kleine WU. Daar gooien ze alle energie in die ze hebben, vaak beangstigend zo fel!! We beginnen daarna gelijk met de tafels en het laten terugspelen van de bal in estafette vorm, af is aansluiten, goed spelen is blijven spelen.
Eerst fh en daarna bh, gaat prima. Met de spelvorm gevangenis eindigen we dan en ook gedeeltelijk in de vorm
van overspelen.
Klokslag 10u komt de 2e groep van zeven kinderen binnen. Het valt op dat een jongen bij een verplichte pauzemoment, als ik met hem praat over tafeltennis aangeeft dat hij tafeltennis toch geen echte sport vindt? Hoe bedoel je dat vraag ik, hij komt niet verder dan daar is toch geen conditie/inspanning voor nodig? Ik vraag hem wat vindt je dan van de schaaksport en probeer hem uit te leggen dat je daarvoor toch ook een heel goede conditie voor moet hebben zowel fysiek als geestelijk!
Waarop hij mij het antwoord geeft, dus als ik U goed begrijp is leren ook sport!!
Daar had ik even niet van terug, heerlijk dat antwoord, daar kan ik van genieten.
Ook deze 2e groep gaat tevreden weer naar school.
Klokslag 11u komen de laatste zeven leerlingen weer heel enthousiast binnen. De WU proberen we een beetje te temperen, lukt enigzins. Een speler gaat plotseling gewoon de zaal uit ik vraag aan de docente waar hij naar toe gaat, hij gaat zich een biertje drinken dat heeft hij nodig, oeps!! De groep wordt daardoor niet beinvloed en speelt alle spelvormen enthousiast
mee.
14 april: 3e Clinic met Sandra van TTS, Ashlye
Wij zijn weer om 8u30 in Sittard bij de Stadssporthal, ivm het klaar zetten
van de materialen/twee tafels. Nu zien we dat er nog maar één tafel aanwezig is voor ons, de andere manke
tafel staat achter slot en grendel en komt dan wel later weer ter beschikking, inproviseren is dan weer de toverformule!
Klokslag 9u komt de 1e groep binnen. Wij vinden de oplossing dmv twee alternatieve tafels in de vorm van de aanwezige springbokken. De kinderen vinden het helemaal geweldig.
Wel mooi dat je dan nog iets kan realiseren waar de kinderen plezier aan hebben en tafeltennis toch een beetje geoefend kan worden, o.a. de grote beweging en de coördinatie! Tafeltennis technisch (voor die groep) is het ook niet verkeerd, die langere sturende beweging waar je goed/rustig bij moet nadenken!
Een speelster speelde de bal wel 100 x terug zonder fout, top prestatie van haar, iedereen probeert bij haar resultaat te komen! Hierdoor konden we de moeiklijkheidsfactor opvoeren dmv het spelen via het aanraken van het bovenvlak, dus meer sturing door schouder, arm en pols. Ook dat vinden ze best een uitdaging en oefenen dan ook enthousiast.
Een aantal spelers komen dicht bij het record wat de boeken ingaat!! Wij gaan hier weer een stapje verder door hun eerst fh en dan bh te laten spelen en daarna de combinatie, gaat prima!
Even voor het einde van de clinic breekt het moment aan dat we de Certificaten moeten ondertekenen en overhandigd kunnen worden aan de kinderen. Enkele spelers willen het certificaat niet, maar 96 % wel, graag! Ook wordt besproken wie er mee wil/mag naar de laatste clinic bij TTC Kluis. Uiteindelijk gaan er 13 kinderen enthousiast mee naar de 4e clinic.
Eind goed, tevredenheid overheerst absoluut.
21 april: 4e clinic van 13u tot 14u bij TTC Kluis Geleen.
Sandra, Ashlye, Natasja,……. en 13 leerlingen doen uiteindelijk gemotiveerd mee aan de laatste clinic, bij TTC Kluis in Geleen. Bert is goed op tijd aanwezig zodat we de zaal in de goede opstelling kunnen brengen.
Sandra van (TTS) Tabel tennis Star en Natasja (land C gespeeld bij Bartok en Landgraaf)……. zijn er nu ook bij.
Er wordt een tournooivorm met een 1e en / 2e hoofdronde gespeeld, winnaars gaan rechts naar de 1e hoofdronde
verliezers gaan naar links in de 2e hoofronde, poultjes van twee en die spelen dan door tot er aan beide kanten een eindwinnaar is. Er wordt enthousiast/vurig gespeeld tot wie er het eerste aan de 7 is (niet tot de 11) vanwege de tijd. Troosten moeten we ook bij Daniël, die kon en wilde maar niet geloven dat hij na twee gewonnen partijen er toch uitlag, maar dat is toch goed gekomen door zalvende woorden!!
De twee overwinnaars spelen dan de finale voor eeuwig digitale roem dmv de vermelding op de site van TTC Kluis.
Tevens mogen de winnaars een drankje en een lege energieleverancier kiezen! Dat gaat prima ook Natasja en Sandra spelen mee met een achterstand!
Ashlye was gebombardeerd tot tournooileider en registreerder de uitslagen voortreffelijk. Een batje sneuvelt in dit spannende slagveld maar er komen twee winnaars uit deze herorische strijd, zie schema.
De eeuwige roem is echter voor Tristan die de finale wint van Nigel en dus de eeuwige digitale roem ten deel valt.
Natuurlijk ontvangen de twee finalestrijders nog een stoffelijke prijs in de vorm van een drankje en een snelle hap!!
Daar de leerlingen en leiding zijn uitertste best heeft gedaan trakteer ik hun allemaal nog op een consumptie.
Eind goed alles goed bij deze voor mij inspirerende clinic aan de Xaveriusschool in Sittard.
Meer foto’s vind je hier !
Groeten René